Sneller afvallen met de juiste mindset: (hoe) kan dat?

Wanneer je denkt aan het verliezen van gewicht, of het opbouwen van spiermassa, dan denk je vaak aan het aanpassen van je voeding/dieet en bijvoorbeeld aan meer bewegen. Maar het noodzakelijke ingrediënt wat je moet veranderen om te beginnen, is je mindset. Maar hoe zet je deze knop om, zodat je in staat bent om gezonder te gaan leven?

1. Je eigen eetgedrag observeren

Het klinkt flauw, maar door dit bewust op te schrijven voor jezelf, krijg je toch meer inzicht. Wanneer heb je meer trek dan anders? Waarom moet ik NU eten en waarom heb ik het NU nodig?

Het zijn vaak prikkels die dat doen (bijv. tankstation, McDonalds en snackbar). Je wordt voor de gek gehouden door je eigen lichaam en mind. Terwijl je eigenlijk geen trek hebt, al voelt dat wel zo. Je maakt gedachtes aan omdat je er bijvoorbeeld langsrijd, waarmee jij jouw hongergevoel aanwakkert. 

2. Maak afspraken met jezelf

Hoe doe je dat? Je gaat een aantal regels opstellen voor jezelf. Maar wees realistisch en ook lief voor jezelf. Geen regels waar je je never aan kunt houden. Dan verpest je het al bij het begin.

Voorbeelden van goede regels zijn:

  • Als ik op een verjaardag een taartje heb gegeten of een uitgebreide lunch heb gehad, dan zorg ik voor een lichte (gezonde) avondmaaltijd. Bijvoorbeeld een salade met kip.
  • Ik drink geen frisdranken meer, omdat die zorgen dat ik trek houd in zoet eten (ook light frisdrank).
  • Ik zondig alleen als ik het echt de moeite waard vind. Geen taartje uit beleefdheid, maar alleen het allerlekkerste gebak mag je best een keertje nemen.
  • Ik drink alleen in het weekend nog 2 wijntjes.
  • Ik mag elke dag één stukje chocola en daar geniet ik enorm van.
  • Ik maak elke dag een plan wat ik de volgende dag ga eten tijdens ontbijt, lunch en avondeten en zorg dat ik alles in huis heb (voorkomt snel snacken).
  • Ik eet thuis geen koek meer, maar als ik op bezoek ben, dan neem ik een koekje als ik het echt hele lekkere koek vind.
  • Ik ga drie keer per week minimaal een half uur fitnessen, wandelen (of iets dergelijks).
  • Ik begin altijd de dag met een goede gezonde maaltijd. Niet te weinig en alles is gezond.

3. Gebruik de 40% regel tijdens het trainen

Je bent klaar voor een derde stap: de 40% regel is het idee wat wanneer je brein je vertelt om te stoppen, dat je lichaam slechts 40% van zijn potentieel heeft benut. Je herkent het wellicht zelf wel, je zit in een zware training en je begint die twijfel in je hoofd te horen. Je geest probeert je te vertellen dat het tijd is om te stoppen. Volgens de 40% regel ben je nog steeds in staat om meer te bereiken.  

4. Verander je eetgedrag

Ook kunnen je gedachten, oftwel je mindset, een sterkte invloed hebben op je eetgedrag. We eten vaker meer als we afgeleid zijn. Gedachteloos eten kan ervoor zorgen dat je meer eet dan je nodigt hebt. Dit wordt ook wel 'mindless eating' genoemd. Een verklaring hiervoor is dat de herinnering van een maaltijd gevolgen heeft voor hoe vol je zit. Ben je dus minder bewust van wat je hebt gegeten, dan kan dat je verzadigingsgevoel verstoren. 

Heb je een duwtje in de rug nodig bij het afvallen? Bekijk onze afslankproducten en/of afslankprogramma.