Goede nachtrust

Hoe belangrijk is goede nachtrust?

Een volwassen persoon heeft gemiddeld zo'n 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. Wanneer je te kort slaapt, of slecht slaapt, presteer en herstel je slechter dan normaal. Een ander belangrijk gevolg van te weinig slaap is de stijging van je hongerhormoon. Hierdoor heb je de neiging om meer te eten dan eigenlijk nodig is. Daarbovenop is er uit onderzoek gebleken dat weinig slaap invloed heeft op je schildklierhormoon (T4). Als dit niveau hoog is, verhoogt dat je metabolisme waardoor je energieverbruik in rust hoger is. Slaap je te weinig, daalt je T4 niveau en heeft dit dus gevolgen voor je lichaamsgewicht.  

Een hele andere kwestie is dat je door een slaap te kort vatbaarder bent v oor ziektes. Dit wil je natuurlijk niet hebben als je een gezonde levensstijl probeert te waarborgen. Want ook al doen sommige mensen dit wel is trainen met koorts geen goed idee! Je lichaam heeft dan juist zijn energie nodig om de koorts te bestrijden in plaats van je workout!

Hoe krijg ik goede nachtrust?

  • Zorg dat de omgeving waar je slaapt koel is (rond de 18 graden), donker is en stil
  • Probeer na het avondeten zo min mogelijk (liefst geen) cafeïne meer tot je te nemen
  • Beperk blauw licht van schermen (tv, mobiel, computer) voor het slapen gaan

Bekijk hier onze afslankproducten